tisdag 9 juni 2009

Tankar från Skolverkets konferens: Med utländsk bakgrund i skolan.
Kenneth Hyltestam, professor från Center för tvåspråkighetsforskning i Sth, inledd med tvåspråkighetens grunder och dess betydelse för skolan. Han gick igenom hur vi lär oss språk i majoritetsmiljöer och minoritetsmiljöer. Hur mycket och vad som styr hur vi lär, hur lång tid det tar innan man har litteracitet i ett språk t.ex. om ankomståldern är 8-11 år tar det 2-5 år och är ankomståldern 12-15 tar det 6-8 år. Han talade om de missbedömningar som görs, att vi ställer för höga krav, eleven har ej ett djup i språkförståelsen eller att vi ställer för låga krav. Han talade om behovet om instrument för bedömningar. Göteborgs univ håller på med ett databaserat instrument för bedömning.
Han avslutade med motiv för modersmålsundervisning/minoritetsspråksundervisning.
  • Stöd för utveckling av modersmålet.
  • stöd för inlärning av majoritetsspråket.
  • stöd för etnisk identitet.
  • stöd för primärsocialisation
  • stöd för kunskapsinhämtandet.

1 kommentar:

  1. Centrum för tvåspråkighetsforskning och Språkforskningsinstitutet i Rinkeby har arbetat fram performanceanalys som är ett mycket gott, men omfattande, verktyg för att analysera språkutvecklingen hos barn med svenska som andraspråk. Är det den som ligger som bas för den digitala versionen man håller på att arbeta fram på universitetet?

    SvaraRadera